9.6.2014 Rentola & 14.-15.8.2014 Lehmonkärki
Lehmonkärki 14.-15.8.
Hei!Rakentajat kohtaavat jälleen lähipäivien merkeissä, tällä kertaa Lehmonkärjessä Asikkalassa 14.-15.8.
Aloitellaan torstaina lounaalla klo 13 ja jatketaan siitä Jaanan johdolla palvelumuotoilun parissa. Illalla käymme läpi 100 sekunnin puheet herkkuillallisen ohessa. Tasan 100 sekunnin puheessa voit ajatella, että olet tilanteessa, missä tuotekehitystyösi on jo valmis ja puhut sen onnistuneista tuloksista. 100 sekuntia on lyhyt aika, mieti mitä sinun kannattaa omasta työstäsi kertoa.
Toisena päivänä seuraamme liittyy Hanna Hutka-Ojanen, joka on toiminut Tammelan vanhuspalvelujohtajana ja Forssan osaamiskeskuksen teknologiatiimin johtajana. Hänen kanssaan käymme läpi onnistumisen kokemuksia ja sudenkuoppia vanhuspalveluiden kehittämisen arjesta.
Illallisen jälkeen meillä on mahdollisuus saunaan, joten varaa halutessasi sauna- ja paljukamppeet mukaan!
Nähdään Lehmonkärjessä!
-Ville
Kutsu pdf >
Lehmonkärjen lähipäivä
Jaanan päivä
Mitä se tarkoittaa teidän omassa
työssänne?
Asiakaslähtöisyys – Hyvä
Elämä
Tällä hetkellä se on ollut: Minä asiantuntija -> tuotan
kohteelle palveluita -> hoito. Yleensä kehittäminen on perustunut siihen,
minkälaisia hoitopalveluja me tuotamme.
Palvelutuote on kuitenkin kohtaaminen, dialogi, jonka
tuottamiseen osallistuu sekä asiakas (vanhus) että sinä. Me tuotamme yhdessä
asiakkaan kanssa elämyksiä. Mitä
asiakas saa tehdä, miten hän osallistuu sen käyttämiseen ja tuottamiseen.
Meidän oma työmme helpottuu, kun asiakas otetaan mukaan sen tekemiseen.
Asiantuntijan rooli muuttuu valmentajaksi, vaihtoehtojen
etsijäksi – hänen on saatava ihminen innostumaan asioista, kertoa erilaisista
vaihtoehdoista, joista asiakas ei edes tiedä. Hänen on nähtävä ja löydettävä
mahdollisuuksia jostain, mistä asiakas ei osaa niitä etsiä.
Käyttäjälähtöisyys on sitä, että ajattelemme asioita
asiakkaan silmin. Mikä asiakkaan rooli on? Mistä asioista hän selviää
itsenäisesti?
TUOTAMME HYVÄÄ ELÄMÄÄ, MAHDOLLISIMMAN
PALJON, MAHDOLLISIMMAN HYVÄSSÄ VUOROVAIKUTUKSESSA, YHDESSÄ ASIAKKAAN KANSSA
Olemme kuvitelleet, että tuotamme palvelut
organisaatiosiiloissa. Kuvittelemme, että palvelut on sidottu rakenteisiin.
Sidomme palvelun talon sisään. Fysioterapeutti käy talossa silloin ja silloin…
Meidän on mietittävä asiakkaan prosessi. Mitä
asiakkaalle tapahtuu? Ei ajatella, että mitä jaksohoidossa tapahtuu. Mietitään
asiakkaan prosessia, ei tuotantolähtöisesti meidän omaa prosessiamme.

TAVOITTEET TUOTEKEHITYSTÖISSÄ:
- Aavan strategian toteuttaminen
- Hyvä elämä, palvelurakenne – laki – väestö, 91%
asuu onnellisesti kotona
-
Itseni kehittyminen kehittäjäksi. Näe asioita
toisin, ota itsellesi valmentaja-asenne. En näe hankaluuksien verkkona
maailmaa. Kehittäjän on osattava ottaa innostajan rooli. Mikä saa minut
menemään innostajan rooliin? On löydettävä valmentajan ja innostajan rooli
OPETTELE JA MUUTU
KEHITTÄJÄKSI JA INNOSTAJAKSI
TOTEUTA AAVAN
STRATEGIAA
Hoitotyö sinällään tarkoittaa, että minä hoidan kohdetta.
Kuntouttava työote, moniammatillinen tiimi yms. Ne eivät kerro mitään,
tarvitsemme yksinkertaisempia asioita. Meidän on mietittävä ihmisen omia
voimavaroja. Miten ihminen voi, on yleensä suhteessa ihmisen yhteisöön. Emme
pysty rakentamaan yhteisöä hoitotyön paradigmalla. Meidän on rakennettava
sosiologinen näkökulma ja luotava yhteisöjä – mitkä on verkostot, joihin
ihminen kuuluu. Hoitotyö terminä voi olla kokonaan väärä. Meidän on
rakennettava yhteisöjä, joihin ihmiset voivat liittyä. Blogi avaa yhteisön
muille ihmisille.
Sosiaalinen yhteisö ja sen johtaminen on tärkeää. Ei
kuitenkaan viriketoimintaa, vaan jokaisen asukkaan oman kiinnostuksen mukaan.
- 1. Kirjoittakaa yhdessä kehittäjälle ohjemuodossa MIKÄ OLI OLEELLISINTA, TÄRKEINTÄ TAI MIKÄ HERÄTTÄÄ AJATUKSIA. Fiksuin sanoin lause.
- 2. Kolme pientä tai isoa juttua, mitkä teette heti käytännössä, kun menette takaisin töihin. Sellaisia, mitkä toteuttaa asiakaslähtöisyyttä ja hyvää elämää, maastouttaa Aavan strategiaa sekä tekee teistä parempia kehittäjiä
- 3. Huomisaamuun mennessä aiheen ja fiksun kirjoituksen ympäriltä kirjoitatte yhden blogikirjoituksen ja kuvat ryhmästä + blogikirjoituksesta
Mitä opin tänään?
Opin sanan jaksohoito ja oivalsin, että sitä ei tarvita
juuri ollenkaan.
Vahvisti minun käsitystäni asiakaslähtöisyydestä. Lisäsimme
kiellettyjen sanojen listalle sanan kuntoutus.
Ei olla ulkoiluttajia. Koiria ulkoilutetaan ei ihmisiä.
Asiakaslähtöisyys ja tekniikka. Ikäihminen osaa ja pystyy käyttämään teknisiä
laitteita.
Ei saa olla ankeuttaja. Välillä saa pahoittaa mielensä,
mutta silti pitää olla innostava kehittäjä. Teemme yhdessä työtä asiakkaan
kanssa.
Opin paljon asiakaslähtöisyydestä.
Opin paljon sanoja, joita ei saa käyttää.
Opin, että asiakkaamme tarvitsevat elämyksellistä elämää.
Mahdollistamme elämyksiä.
Vapautetaan vanhukset
Oivalsin, miten paljon olemme jo tehneet ja muuttuneet
siihen suuntaan, mihin on tarkoituskin
Vertaistuki on todella tärkeää. Olemme kaikki samassa
veneessä menossa samaan suuntaan.
Jouni: Kuulostaa huikealta. Tässä porukassa on oikeasti
voimaa tehdä muutosta. Monesti tuntuu, että mitään ei ole tapahtunut. Mietitään
vuosikin taaksepäin, niin siellä on tapahtunut monia pieniä ja isompiakin
asioita.
Johannan 100 sekunnin
puhe – Makumatkalla maailmalla
Kehitystyö valmiina. Kokemuksia siitä. Se vaati omaa
panostamista melko paljon, mutta kyllä se palkitsi. Oli kiva huomata kuinka
hoitajien asenteet muuttuivat projektin aikana. Kaikki hoitajat osallistuivat
toimintaan vaikka aluksi ajatus tuntui heille vaikealta. Asiakkaat myös pitivät
makumatkoista. Pitkästä aikaa he saivat perinteisiä suomalaisia ruokia eri
puolilta Suomea.
Yhteistyö eri tahojen kanssa mm. keittiö sujui hienosti, kun
olimme hyvissä ajoin liikkeellä. Kehitystyön tekeminen oli oikein antoisaa.
Asiakkaat pitivät siitä, että he saivat myös auttaa mm. koristeiden laitossa ja
pöydän kattauksessa. Alkupalojen sekä jälkiruokien teko muiden työkavereiden
kanssa sujui kuin leikki.
Itse ruokailutilanne sitten. Teimme sen niin kun minä ja
työparini olemme eri puolilla töissä, toinen tepan puolella, toinen musan
puolella. Olimme makumatka päivinä samalla puolella, vuorotellen.
Päivälliset täytyi järjestää hieman eri tavalla musan
puolella kuin tepan puolella, täytyi miettiä mm. kattausta hieman erilailla
molemmilla puolilla.
Päivälliset koettiin niin mukaviksi, että niistä tehtiin
tapa ja makumatkoja järjestettiin säännöllisesti niin kotimaassa kuin
ulkomaillakin.
Pääsimme myös paikallislehteen, joka tietysti oli hyväksi
meidän tuotekehitystyölle. Useampi silmäpari näki lehtijutun ja makumatkoja
alettiin järjestää myös muualla. Positiivista ja kannustavaa olemme paljon
saaneet!
-Johanna
Rentola 9.6.
Seuraavaksi kohtaamme lähipäivän merkeissä Rentolassa 9.6. Aloitellaan klo 10.00 aamukahvilla. Johanna Nevala johdattelee meidät sen jälkeen kehittäjänä kehittymisen päivään. Kutsusta löytyy myös päivään liittyvä ennakkotehtävä. Voitte pohtia sitä ja kirjoitella sen muistiin, palataan siihen sitten lähipäivän aikana.Tervetuloa, nähdään Rentolassa!
-Ville
Asiantuntijana Johanna Nevala
Lähipäivät
Kiitokset rakentajat mukavasta Rentolan päivästä. Kehittäjänä kehittymisen päivässä teimme paljon uutta, tutustuimme uusiin menetelmiin ja kirjoitimme tulevan Rakentajien käsikirjan sivuja. Materiaali kootaan yhteen ja lopputulosta, kaikkea tekemäänne, pääsemme ihailemaan viimeisinä lähipäivinä.Voitte alkaa pikkuhiljaa kirjoittelemaan projektisuunnitelmaa ja projektiraporttia eteenpäin. Tutustukaa seuraaviin versioihin, alustavaan projektisuunnitelmaan ja projektiraportin luonnos -versioon. Voitte viedä niitä jo eteenpäin, Lehmonkärjessä katsomme niitä sitten tarkemmin.
Lehmonkärkeä varten muistakaa TASAN 100 sekunnin puhe/esitys omasta tuotekehitystyöstänne. Kertokaa sen onnistuineista tuloksista ja loistavista aikaansaannoksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti