Moduuli III

9.6.2014 Rentola & 14.-15.8.2014 Lehmonkärki


Lehmonkärki  14.-15.8.

Hei!

Rakentajat kohtaavat jälleen lähipäivien merkeissä, tällä kertaa Lehmonkärjessä Asikkalassa 14.-15.8.

Aloitellaan torstaina lounaalla klo 13 ja jatketaan siitä Jaanan johdolla palvelumuotoilun parissa. Illalla käymme läpi 100 sekunnin puheet herkkuillallisen ohessa. Tasan 100 sekunnin puheessa voit ajatella, että olet tilanteessa, missä tuotekehitystyösi on jo valmis ja puhut sen onnistuneista tuloksista. 100 sekuntia on lyhyt aika, mieti mitä sinun kannattaa omasta työstäsi kertoa.

Toisena päivänä seuraamme liittyy Hanna Hutka-Ojanen, joka on toiminut Tammelan vanhuspalvelujohtajana ja Forssan osaamiskeskuksen teknologiatiimin johtajana. Hänen kanssaan käymme läpi onnistumisen kokemuksia ja sudenkuoppia vanhuspalveluiden kehittämisen arjesta.

Illallisen jälkeen meillä on mahdollisuus saunaan, joten varaa halutessasi sauna- ja paljukamppeet mukaan!

Nähdään Lehmonkärjessä!
-Ville

Kutsu pdf >


http://www.tamora.fi/images/Rakentajat/kutsu%20-%20lehmonkrki.pdf

 

Lehmonkärjen lähipäivä

Jaanan päivä

 Vanhuspalveluiden uusi tarina. Kaiken lähtökohta on ASIAKASLÄHTÖISYYS. Koko teidän juttu mitä olette tekemässä on käyttäjälähtöistä palvelumuotoilua. Teidän suurin asia on tuottaa HYVÄÄ ELÄMÄÄ – lisää onnellisia hetkiä vanhuksille. Te kaikki tuotatte ja mahdollistatte vanhuksille hyvää elämää. Se on kohtaamista.


Mitä se tarkoittaa teidän omassa työssänne?
Asiakaslähtöisyys – Hyvä Elämä

Tällä hetkellä se on ollut: Minä asiantuntija -> tuotan kohteelle palveluita -> hoito. Yleensä kehittäminen on perustunut siihen, minkälaisia hoitopalveluja me tuotamme.
Palvelutuote on kuitenkin kohtaaminen, dialogi, jonka tuottamiseen osallistuu sekä asiakas (vanhus) että sinä. Me tuotamme yhdessä asiakkaan kanssa elämyksiä. Mitä asiakas saa tehdä, miten hän osallistuu sen käyttämiseen ja tuottamiseen. Meidän oma työmme helpottuu, kun asiakas otetaan mukaan sen tekemiseen. 

Asiantuntijan rooli muuttuu valmentajaksi, vaihtoehtojen etsijäksi – hänen on saatava ihminen innostumaan asioista, kertoa erilaisista vaihtoehdoista, joista asiakas ei edes tiedä. Hänen on nähtävä ja löydettävä mahdollisuuksia jostain, mistä asiakas ei osaa niitä etsiä.
Käyttäjälähtöisyys on sitä, että ajattelemme asioita asiakkaan silmin. Mikä asiakkaan rooli on? Mistä asioista hän selviää itsenäisesti? 

TUOTAMME HYVÄÄ ELÄMÄÄ, MAHDOLLISIMMAN PALJON, MAHDOLLISIMMAN HYVÄSSÄ VUOROVAIKUTUKSESSA, YHDESSÄ ASIAKKAAN KANSSA

Olemme kuvitelleet, että tuotamme palvelut organisaatiosiiloissa. Kuvittelemme, että palvelut on sidottu rakenteisiin. Sidomme palvelun talon sisään. Fysioterapeutti käy talossa silloin ja silloin… Meidän on mietittävä asiakkaan prosessi. Mitä asiakkaalle tapahtuu? Ei ajatella, että mitä jaksohoidossa tapahtuu. Mietitään asiakkaan prosessia, ei tuotantolähtöisesti meidän omaa prosessiamme. 

Suunnitellaan asiakkaan prosessi, esim. asiakkaan vuosikello. Siellä voisi olla fysioterapeutti jossain välissä ja asiakkuusjohtaja/care manager pitää huolta asiakkaasta kokonaisvaltaisesti. Hän suunnittelee vanhuksen tulevaisuutta yhdessä vanhuksen kanssa. Nyt emme suunnittele tulevaisuutta, vaan mietimme toimintakyvyn säilyttämistä. Meidän on pystyttävä puhumaan myös unelmista ja unelmoinnista, ei ainoastaan menneisyydestä – elämä oli –ajattelusta elämä on ja tuo hyviä hetkiä tulevaisuudessa –ajatteluun.



TAVOITTEET TUOTEKEHITYSTÖISSÄ:

-          Aavan strategian toteuttaminen
-          Hyvä elämä, palvelurakenne – laki – väestö, 91% asuu onnellisesti kotona
-          Itseni kehittyminen kehittäjäksi. Näe asioita toisin, ota itsellesi valmentaja-asenne. En näe hankaluuksien verkkona maailmaa. Kehittäjän on osattava ottaa innostajan rooli. Mikä saa minut menemään innostajan rooliin? On löydettävä valmentajan ja innostajan rooli

OPETTELE JA MUUTU KEHITTÄJÄKSI JA INNOSTAJAKSI
TOTEUTA AAVAN STRATEGIAA



Hoitotyö sinällään tarkoittaa, että minä hoidan kohdetta. Kuntouttava työote, moniammatillinen tiimi yms. Ne eivät kerro mitään, tarvitsemme yksinkertaisempia asioita. Meidän on mietittävä ihmisen omia voimavaroja. Miten ihminen voi, on yleensä suhteessa ihmisen yhteisöön. Emme pysty rakentamaan yhteisöä hoitotyön paradigmalla. Meidän on rakennettava sosiologinen näkökulma ja luotava yhteisöjä – mitkä on verkostot, joihin ihminen kuuluu. Hoitotyö terminä voi olla kokonaan väärä. Meidän on rakennettava yhteisöjä, joihin ihmiset voivat liittyä. Blogi avaa yhteisön muille ihmisille.
Sosiaalinen yhteisö ja sen johtaminen on tärkeää. Ei kuitenkaan viriketoimintaa, vaan jokaisen asukkaan oman kiinnostuksen mukaan.

  • 1.     Kirjoittakaa yhdessä kehittäjälle ohjemuodossa MIKÄ OLI OLEELLISINTA, TÄRKEINTÄ TAI MIKÄ HERÄTTÄÄ AJATUKSIA. Fiksuin sanoin lause.
  • 2.       Kolme pientä tai isoa juttua, mitkä teette heti käytännössä, kun menette takaisin töihin. Sellaisia, mitkä toteuttaa asiakaslähtöisyyttä ja hyvää elämää, maastouttaa Aavan strategiaa sekä tekee teistä parempia kehittäjiä
  • 3.     Huomisaamuun mennessä aiheen ja fiksun kirjoituksen ympäriltä kirjoitatte yhden blogikirjoituksen ja kuvat ryhmästä + blogikirjoituksesta

Mitä opin tänään?
Opin sanan jaksohoito ja oivalsin, että sitä ei tarvita juuri ollenkaan.
Vahvisti minun käsitystäni asiakaslähtöisyydestä. Lisäsimme kiellettyjen sanojen listalle sanan kuntoutus.
Ei olla ulkoiluttajia. Koiria ulkoilutetaan ei ihmisiä. Asiakaslähtöisyys ja tekniikka. Ikäihminen osaa ja pystyy käyttämään teknisiä laitteita.
Ei saa olla ankeuttaja. Välillä saa pahoittaa mielensä, mutta silti pitää olla innostava kehittäjä. Teemme yhdessä työtä asiakkaan kanssa.
Opin paljon asiakaslähtöisyydestä.
Opin paljon sanoja, joita ei saa käyttää.
Opin, että asiakkaamme tarvitsevat elämyksellistä elämää. Mahdollistamme elämyksiä.
Vapautetaan vanhukset
Oivalsin, miten paljon olemme jo tehneet ja muuttuneet siihen suuntaan, mihin on tarkoituskin
Vertaistuki on todella tärkeää. Olemme kaikki samassa veneessä menossa samaan suuntaan.

Jouni: Kuulostaa huikealta. Tässä porukassa on oikeasti voimaa tehdä muutosta. Monesti tuntuu, että mitään ei ole tapahtunut. Mietitään vuosikin taaksepäin, niin siellä on tapahtunut monia pieniä ja isompiakin asioita.



Johannan 100 sekunnin puhe – Makumatkalla maailmalla

Kehitystyö valmiina. Kokemuksia siitä. Se vaati omaa panostamista melko paljon, mutta kyllä se palkitsi. Oli kiva huomata kuinka hoitajien asenteet muuttuivat projektin aikana. Kaikki hoitajat osallistuivat toimintaan vaikka aluksi ajatus tuntui heille vaikealta. Asiakkaat myös pitivät makumatkoista. Pitkästä aikaa he saivat perinteisiä suomalaisia ruokia eri puolilta Suomea.

Yhteistyö eri tahojen kanssa mm. keittiö sujui hienosti, kun olimme hyvissä ajoin liikkeellä. Kehitystyön tekeminen oli oikein antoisaa. Asiakkaat pitivät siitä, että he saivat myös auttaa mm. koristeiden laitossa ja pöydän kattauksessa. Alkupalojen sekä jälkiruokien teko muiden työkavereiden kanssa sujui kuin leikki.
Itse ruokailutilanne sitten. Teimme sen niin kun minä ja työparini olemme eri puolilla töissä, toinen tepan puolella, toinen musan puolella. Olimme makumatka päivinä samalla puolella, vuorotellen.

Päivälliset täytyi järjestää hieman eri tavalla musan puolella kuin tepan puolella, täytyi miettiä mm. kattausta hieman erilailla molemmilla puolilla.

Päivälliset koettiin niin mukaviksi, että niistä tehtiin tapa ja makumatkoja järjestettiin säännöllisesti niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Pääsimme myös paikallislehteen, joka tietysti oli hyväksi meidän tuotekehitystyölle. Useampi silmäpari näki lehtijutun ja makumatkoja alettiin järjestää myös muualla. Positiivista ja kannustavaa olemme paljon saaneet!

-Johanna

 

Rentola 9.6.

Seuraavaksi kohtaamme lähipäivän merkeissä Rentolassa 9.6. Aloitellaan klo 10.00 aamukahvilla. Johanna Nevala johdattelee meidät sen jälkeen kehittäjänä kehittymisen päivään. Kutsusta löytyy myös päivään liittyvä ennakkotehtävä. Voitte pohtia sitä ja kirjoitella sen muistiin, palataan siihen sitten lähipäivän aikana.

Tervetuloa, nähdään Rentolassa!
-Ville


http://www.tamora.fi/images/Rakentajat/kutsu%20-%20rentola%202014.pdf

  

Asiantuntijana Johanna Nevala

Lähipäivät

Kiitokset rakentajat mukavasta Rentolan päivästä. Kehittäjänä kehittymisen päivässä teimme paljon uutta, tutustuimme uusiin menetelmiin ja kirjoitimme tulevan Rakentajien käsikirjan sivuja. Materiaali kootaan yhteen ja lopputulosta, kaikkea tekemäänne, pääsemme ihailemaan viimeisinä lähipäivinä.

Voitte alkaa pikkuhiljaa kirjoittelemaan projektisuunnitelmaa ja projektiraporttia eteenpäin. Tutustukaa seuraaviin versioihin, alustavaan projektisuunnitelmaan ja projektiraportin luonnos -versioon. Voitte viedä niitä jo eteenpäin, Lehmonkärjessä katsomme niitä sitten tarkemmin.

Lehmonkärkeä varten muistakaa TASAN 100 sekunnin puhe/esitys omasta tuotekehitystyöstänne. Kertokaa sen onnistuineista tuloksista ja loistavista aikaansaannoksista.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti