Moduuli IV

21.-23.1.2015, Satulinna, Hirvensalmi


Kutsu pdf >

Lähipäivät

 

Tuottavuuden uusi aika

Iso valtakunnallinen linjaus joka tulee vanhuspalvelulaista ja hallituksen rakennepäätöksestä johtaa siihen että vanhukselle tulee oikeus perusterveydenhuoltoon. Kenelläkään ei voi olla palvelutarpeenkartoitusta jossa sanotaan että hänen pitää nähdä elävä tuli tai saada joka päivä halaus. Tai nähdä ulos aamuisin ja tuntea kasvoillaan ulkoilma. Meidän prosessi on laatikoissa. Tehtävä on perusterveydenhuollossa. Meidän on määriteltävä, että tavoitteena on HYVÄ ELÄMÄ. Meidän on päätettävä, että joissain tilanteissa yhteys luontoon on tärkeämpi kuin lääkitys. Meidän on laadittava hyvän elämä reseptejä. Meidän on kirjoitettava vanhuspalveluiden uutta tarinaa. Meidän on käännettävä työmme täysin asiakaslähtöiseksi. Muiden silmissä se saattaa näyttää pimeältä, toisen työn aliarvioimiselta. Meidän ylin tavoite on ollut asenteen muuttaminen asiakaslähtöisyyden suuntaan.

Meidän resurssit vanhuspalveluissa ei ole niukentuneet. Meillä on kuntatyössä enemmän tekijöitä kuin koskaan. Julkisen sektorin työ on kasvanut koko ajan. Meillä ei siis ole niukkenevia resursseja. Kieltäytykää ajattelemasta, että meillä ei olisi resursseja. Koska meillä on. RESURSSINIUKKUUTTA MEILLLÄ EI OLE. RESURSSIVIISAUTTA MEILLÄ ON. Käytetään resursseja parhaalla mahdollisella tavalla asiakashyödyn saamiseksi. Meillä on kaikki ne resurssit, joita tarvitaan hyvän vanhuspalvelutarinoiden kirjoittamiseksi.


Miten sinä olet kontaktissa asiakkaan kanssa? Minkälainen on minun tehokas työaika? Miten usein olen kontaktissa asiakkaan kanssa? Kyse on työvuorosuunnittelusta.

Meidän on avattava uusia vuorovaikutuksen kenttiä. Kyse on vanhuspalveluiden uudesta tarinasta.

Avoimen digitaalisen maailman kolme oikein on:

1.       Nopeammin

2.       Helpommin

3.       Mukavammin

Asiakkaan kanssa mukava tehdä töitä – mukavia näkymiä, mukavaa tekemistä. Sen pitää olla helppoa ja nopeaa. Muutoksia ei voi tehdä hitaasti. Sen voi tehdä ainoastaan nopeasti. Yöklubi tai Yöemännän leipomo ei voi syntyä suunnittelulla. Se syntyy tekemällä ja mallintamalla.

Kaksi väärin on:

1.       Kustannussäästöjä hakien

2.       Entistä pikkuisen hioen

Sähköinen lomake on kaiken tuho. Emme tarvitse niitä mihinkään. Ajatellaan, että tehdään sama kuin ennenkin mutta sähköisesti. EI.

KAIKEN PERUSTANA ON VANHUSPALVELUIDEN UUSI TARINA.

Lokeroimaisesta maailmasta on siirrytty maailmaan, jossa on attraktiivisia soluja. Luodaan vuorovaikutuksen kenttiä, jotka vetävät asioita puoleensa. Ihmiset haluavat osallistua ja tuoda osaamisensa mukaan. Ne toimivat eri tavalla kuin ennen. Haluamme liittyä mukaan.

Teidän toinen tavoite on ollut rakentaa tuotekehitysorganisaatio Aavaan. Organisaatio, jossa tuotekehittäjä toimii ammattilaisena. Te opettelette ammattilaiseksi, ette tee kehitysprojektia. Tuotekehittäjäksi oppii tekemällä useita tuotekehitystöitä. Te teette tuotekehitystöitä ja teette niitä paljon. Kehitysprojekti on projekti, jossa kehitetään jotain projektia. Tuotekehitystyö on se, että luodaan jotain uutta, tehdään uusi tuote, palvelu tai toimintamalli. Uuteen tuotekehitystyö maailmaan kuuluu arvostus – se on iso muutos arviointiin ja arvosteluun.

Meidän on saatava rakennettua teille kehittäjän mieli. Se rakentuu hyvin silloin, kun otetaan mahdoton tehtävä.

Vanhassa maailmassa meidän puhe oli resurssipuhetta. Uudessa maailmassa se on asiakaspuhetta. Mitä tapahtui asiakkaassa, kun hän näki ponin? On puhuttava asiakaskokemuksesta. Asiakaskokemus on tavoite. Haluan jotain missä hän onnistuu, missä hän on osallinen. Ei ajatella sitä niin, että määritellään mitä minä tahdon. Vaan annetaan sen tapahtua ja mitataan asiakaskokemusta. Mitä halutaan saada aikaan?



Vuorovaikutuksen kentillä asiakas tuottaa itse palvelua. Se on tuottavuuden superloikkaus. Vuorovaikutuksen kentälle tulee omaisia, läheisiä, asiantuntijoita…

Muutoksen johtamisen elementit


 

Asiantuntijat

 

2 kommenttia:

  1. Koska saamme tietää mihin näiden päivien anti sijoittuu??
    + kun saamme tuon tiedon kaipailisin kyytiä sijoituspaikalle täältä Nastolasta tai Lahesta, riippuen kuka mahdollistaa saapumiseni ja mistä olisi paras paikka napata kyytiin :)

    Riikka

    VastaaPoista
  2. Lahdesta tai Nastolasta minäkin voisin hypätä jonkun Dream Team rakentajan kyytiin, kun kyytiä vailla olen.

    VastaaPoista